Derde dag

10 januari 2017 - Mo i Rana, Noorwegen

Vanmorgen werd het vroeg starten door de organisatie ingeruild voor een mindere vroege start. Namelijk 07.25 uur. Na een verbindingsetappe van een paar honderd kilometer kwamen in een prachtig natuurgebied van Zweden terecht met smalle weggetjes. Er viel veel te genieten zolang het zicht niet teveel werd gehinderd door sneeuwval. Prachtige ski pistes, bevroren meren enzovoort. Helaas nog geen elanden. Later op de dag toen we net de grens van Noorwegen overstaken werd het weer echt slecht. Zeer harde wind, sneeuwbuien en ijzel teisterde onze route.

Enkele deelnemers stranden in de berm maar konden na geholpen te zijn hun weg weer vervolgen. Op een bergpas begon het te ijzelen en een Noorse bestuurder van een mooie Lexus kon niet de berg op en stond vast midden op de weg. Na er door iemand weggesleept te zijn konden wij 1 voor 1 het proberen. De auto voor ons bereden door 1 van de 3 damesteams redde het ook niet in hun Berlingo. Wij stonden toen vooraan en zijn er langs gereden en hebben met een kabel geprobeerd ze op sleeptouw te nemen wat helaas niet lukte. Sterker nog ook wij kwamen niet meer van de plek. Een auto van de organisatie wilde ons toen wel helpen, ondersteunt door spijkerbanden en een grote 4 x 4. Maar ook hij kwam met ons niet weg. Met veel moeite lukte het hem om alleen weer weg te komen en wij waagden ook weer een poging en deze slaagde ook gelukkig. De dames werden geholpen door een plaatselijke boer met zijn traktor. Verderop vooraan bleek de route naar de veerboot door het weer te zijn afgesloten waarop de organisatie voor ons allen een vervangend hotel heeft geregeld waar we nu gaan overnachten en kijken hoe het morgen verder gaat.