Experience Day

19 november 2016 - Arnhem, Burgers Zoo, Nederland

We zijn vandaag echt begonnen met de ScantCT, we mochten ons om 9:00 melden bij Burgers Zoo, een thuiswedstrijd dus. Daar aangekomen bleek dat al veel deelnemers aanwezig waren en bij een groot deel daarvan de voertuigen ook duidelijk herkenbaar waren. Wij zijn nog niet zover, maar zoals ook gaande deze dag zou blijken, zullen we nog de nodige voorbereidingen moeten plegen. Na de hartelijke ontvangst onze goodie bag opgehaald en gemeld bij Geotrack. Zij zijn één van de sponsoren en voorzien ons van een kabeltje die wij moeten aansluiten in de auto, zodat wij bij de start van de ScanCT kunnen worden voorzien van een GPS. Wij zijn dan ook gedurende de rit live te volgen. De link naar deze site zal ik later nog plaatsen.

Na de gebruikelijke koffie mochten we plaatsnemen in de Safari Meeting Centre waar het programma begon. Eerst met een leuk verhaal van Alex van Hooff over Burgers Zoo en daarna was het woord aan Wilfried Giessen, de organisator. Hij gaf veel informatie mee en op basis hiervan hebben wij ook besloten om toch geen spijkerbanden te gaan gebruiken, maar goede en nieuwe winterbanden. Het voornaamste voordeel hiervoor is dat wij niet de banden hoeven te vervoeren in de auto. Want ik dacht dat we toch een redelijke formaat auto hadden met onze Subaru Forester, het blijkt toch wel een van de kleinere auto’s te zijn.

Na de lunch en een korte bezoek aan het park zijn we gestart met de mini SCANCT tourrit. Het eerste deel ging heel goed en reden opdracht 1 ook foutloos, daar waar we andere equipes nog wel eens een verkeerde afslag zagen nemen. We hadden hier natuurlijk het voordeel dat we op bekend terrein waren. Bij opdracht 2 dat we dat niet de enige waren die deze rit reden, dus ook voor een deel achter elkaar aan moeten rijden. Dit hebben we uiteraard niet blindelings gedaan, maar alleen als we zelf ook van mening waren dat we moesten afslaan.

Bij opdracht 3 was erg duidelijk dat we onbekend zijn met dit soort tourritten, en dat we er dus ook goed aan hebben gedaan om voor de toerklasse te kiezen en niet voor de expert klasse. Ook zullen we voor de reis nog meer moeten oefenen met onze beide navigatiesystemen. Dus al met al was het vooral een leerzame dag, waarbij wel duidelijk is gebleken dat we nog wat voorbereidingen te doen hebben. Helaas was het aan het eind van de dag nog niet duidelijk wat onze startpositie zal gaan worden, maar aangezien wij geen klassement ambities hebben is dat voor ons ook niet zo relevant.